Lift

De Liftetiquette, hoe hoort het in de lift!

Liftetiquette

Anouk van Eekelen introduceert op verzoek van het Liftinstituut liftetiquette want 42% van de Nederlanders wil gedragsregels voor de lift

Sterk ruikende medepassagiers, mensen die hardop bellen alsof er niemand bij ze in de lift staat, en personen die geen afstand weten te houden. Volgens de Nationale Liftmonitor is een rit met de lift daardoor niet altijd aangenaam. Maar liefst 42% van de ondervraagden geeft zelfs aan gedragsregels te willen. Reden voor het Liftinstituut om etiquette-expert Anouk van Eekelen te vragen basisregels voor de lift op te stellen.

Volgens Van Eekelen zijn de liftetiquetteregels niet belerend bedoeld: “We geven niet alleen aan wat wel en niet hoort in de lift, we geven mensen ook een handreiking hoe ze zich meer op hun gemak kunnen voelen in de lift. Iedereen kent wel dat onbehaaglijke gevoel in de lift. Wat zeg je? Welke kant kijk je uit in de lift? Met onze handreiking weet je welk gedrag prettig overkomt.”

Daarbij gaat het niet alleen om regels voor liften in kantoren, maar ook om liften in woongebouwen. In woongebouwen maken mensen namelijk snel een praatje omdat ze elkaar vaak kennen. In kantoren is dat minder het geval. Van Eekelen: “Bij bedrijven valt me altijd op hoe ongemakkelijk het zwijgen is als je als bezoeker in een lift met medewerkers stapt. Door bijvoorbeeld een ‘conversation piece’ in de lift op te hangen heb je iets om het gesprek gaande te houden.”

Liftetiquette top 5

  • It doesn’t hurt to say hello. Staat er al iemand in de lift waar je instapt? Een begroeting is wel zo aardig.
  • Ga niet te dicht op een ander staan. Gun je medepassagiers de ruimte.
  • Eet en drink niet in de lift. Dit wordt als onhygiënisch ervaren. Heb je gegeten, gedronken of gerookt? Een kauwgumpje of pepermuntje zorgt voor een frisse adem.
  • Geef het duidelijk aan als je wilt uitstappen. Duw niemand in de rug, maar vraag of je erlangs mag.
  • Zware gesprekken? Bewaar ze voor buiten de lift. Zo breng je je medepassagiers niet in verlegenheid.

Een aangename en veilige rit

Als nationale liftkeuringsorganisatie werkt het Liftinstituut graag samen met Van Eekelen. John van Vliet, algemeen directeur Liftinstituut, legt uit: “Natuurlijk richten wij ons met onze organisatie hoofdzakelijk op de liftveiligheid, maar een aangename rit met de lift vinden we ook belangrijk voor de liftgebruiker.”

Meer info?

Alle liftetiquetteregels staan op www.liftetiquette.nl. Naast de gedragsregels heeft het Liftinstituut ook specifieke regels voor veilig liftgebruik opgesteld. Deze zijn te vinden op www.liftveilig.nl.

 

Dit is een bijdrage van Lifinstituut

Over de auteur

Koos Lindberg is 12 jaar liftinspecteur geweest, daarna aantal jaren afdeling Marketing gerund. van 2000 tot 2004 leiding gegeven aan lifttechnisch adviesbureau Eurlicon. Daarna tot heden: manager communicatie Liftinstituut Holding
    Het laatste nieuws wekelijks in je mailbox!

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.