


Binnen appartementencomplexen komt het met enige regelmaat voor dat een eigenaar wijzigingen aanbrengt in zijn appartement, waardoor de gemeenschappelijke zaken en gedeelten niet meer (goed) bereikbaar zijn voor het uitvoeren van (onderhouds)werkzaamheden. Het antwoord op de vraag wie de extra kosten draagt voor het bereikbaar maken van de gemeenschappelijke gedeelten en zaken is niet eenvoudig te beantwoorden en is binnen de VvE vaak onderwerp van discussie. De Rechtbank Limburg boog zich onlangs over dit vraagstuk.
Een eigenaar van een zolderappartement, heeft – zonder de vereiste toestemming van de vergadering van eigenaars – dakkapellen, dakramen en gipsplaten ter afwerking in en aan de gemeenschappelijke dakconstructie gerealiseerd. De vergadering van eigenaars heeft tevens unaniem – inclusief het betreffende lid – besloten tot het uitvoeren van werkzaamheden aan het gemeenschappelijke dak. De gipsplaten van de eigenaar dienen hiervoor te worden verwijderd. De eigenaar wil hier echter niet aan meewerken en vordert dat de VvE de kosten voor het verwijderen en terugplaatsen van de gipsplaten draagt.
De rechter oordeelt dat de eigenaar deze kosten dient te dragen. Op de vergadering van eigenaars heeft de eigenaar namelijk toegezegd voor zijn rekening tot verwijdering en herplaatsing van de gipsplaten over te gaan. De rechter meent daarom dat de eigenaar niet kan vorderen dat de kosten hiervan door de VvE moeten worden vergoed.
Om mogelijke discussies binnen de VvE te voorkomen, heeft het de voorkeur dergelijke afspraken tussen de VvE en de eigenaar voorafgaand aan de verbouwing overeen te komen. Het is voor de VvE van belang om bij het verlenen van toestemming voorwaarden te verbinden aan deze toestemming en deze voorwaarden vast te leggen in een overeenkomst. Rijssenbeek Advocaten kan uiteraard voor u een dergelijke overeenkomst opstellen.
Heeft u vragen naar aanleiding van het bovenstaande, dan kunt u contact opnemen met mr. Silvana Visser.