GeschillenOverlast

Buurman, sorry dat ik stoor

Buurman sorry dat ik stoor

Tips voor een gesprek met de buren om erger te voorkomen

Het is niet altijd makkelijk om bij burenoverlast tot een goed gesprek te komen. Toch is het heel belangrijk om er samen uit te komen. U blijft ten slotte buren. Een goed gesprek kan tot snelle en goede resultaten leiden en een hoop spanningen vermijden.

Samen met BeterBuren in Amsterdam is dit overzicht van tips opgesteld om VvE’s te helpen problemen binnen hun vereniging snel en adequaat te adresseren en zo erger te voorkomen.

Wat is buurtbemiddeling

Buurtbemiddeling geeft praktische hulp om ergernissen en conflicten met buren zelf op te lossen.

Buurtbemiddeling werkt met goed getrainde, deskundige vrijwilligers: de buurtbemiddelaars. Zij spelen niet voor rechter, vellen geen oordeel en geven ook geen adviezen. Zij begeleiden buren om (weer) met elkaar in gesprek te komen en samen zélf een oplossing te bedenken waar ze allebei tevreden over zijn. Groot voordeel is dat het probleem dan ook echt uit de wereld is.

Buurtbemiddeling gaat stap voor stap en niet sneller of verder dan u zelf wilt. Alle informatie blijft vertrouwelijk. Soms blijken een of twee stappen al voldoende te zijn om een oplossing te vinden.

  • Stap 1 – telefonisch gesprek met coördinator over de situatie en de mogelijkheden van buurtbemiddeling
  • Stap 2 – persoonlijk gesprek met twee buurtbemiddelaars
  • Stap 3 – wanneer u dat wilt gaan de bemiddelaars in gesprek met uw buren
  • Stap 4 – een gezamenlijk gesprek onder leiding van de bemiddelaars op een neutrale plek
  • Stap 5 – telefonische nazorg

Escalatie voorkomen

Een burenruzie ontstaat niet in een keer daar gaat vaak een periode van frustratie aan vooraf. Gelukkig kunt u hier zelf wel wat aan doen. Breng uw buren tijdig op de hoogte als u overlast van hen ervaart. Niet iedereen beseft dat men anderen stoort.

Probeer rustig en helder te blijven Een emotioneel gesprek kan al snel in een ruzie ontaarden. Het is niet de bedoeling dat uw buur beledigd, boos of geïntimideerd raakt, maar hoort wat u te zeggen heeft.

Spreek uw buur aan zoals u zelf aangesproken zou willen worden U wilt niet alleen een klacht aan uw buur meedelen, u wilt ook een oplossing voor deze klacht. Het is de bedoeling dat uw buur kan luisteren en meewerken aan uw wens. Bedenk hoe u in zo’n situatie zelf het meest bereid bent om mee te doen. Datgene zou ook voor uw buur kunnen gelden.

Het gesprek aangaan

Bedenk wat u wilt zeggen en bedenk hoe u dit gaat zeggen. Vertel uw buur waar u last van heeft en wanneer. Doe dit zo duidelijk mogelijk, zodat er makkelijker gezocht kan worden naar een alternatief of verbetering. Tips om dit te bespreken zijn:

  • Benoem de bron van overlast Bijv. de afvoer die op uw afdak lekt of de honden die blaffen als de eigenaars weg zijn. Nu is duidelijk waar het over gaat.
  • Benoem het tijdstip van overlast “Je maakt de hele dag herrie”, klopt dat dan ook of is het steeds op een bepaald tijdstip.
  • Leg uit wat de overlast voor u betekent. Bijv. u wordt gehinderd in uw slaap, uw planten groeien niet goed vanwege gebrek aan zonlicht, u kunt niet meer rustig praten met uw bezoek. Dit maakt de overlast begrijpelijk voor de buur.
  • Vertel dat u komt om met uw buur naar een oplossing te zoeken en vraag om medewerking
  • Luister naar wat de buur hierover te zeggen heeft. Een uitleg kan soms veel verklaren.
  • Kom samen tot een afspraak. Spreek iets af waar u beiden tevreden over kan zijn. Als één persoon een ander iets oplegt, is het nog maar de vraag of de ander dat accepteert.

Komt u er samen niet uit met de buren, schakel dan buurt­bemiddeling in. Wilt u weten of er in uw gemeente buurtbemiddeling aangeboden wordt? Dit kunt u controleren op de website www.problemenmetjeburen.nl, een samenwerking van landelijke initiatieven van buurtbemiddeling.

Dit is een bijdrage van BeterBuren.nl

Gerelateerde artikelen
BijeenkomstenGeschillenOverlast

Informatiebijeenkomst Buurtbemiddeling voor VvE's speciaal voor bestuurders en beheerders.

Het laatste nieuws wekelijks in je mailbox!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.