Financieel

Mogen de antenne inkomsten gebruikt worden voor de opbouw van het reservefonds?

Recent kregen we een vraag naar aanleiding van het artikel Inkomsten uit een antenne, hoe ga ik daar me om? en voor dit artikel geeft Maarten den Ouden een aanvulling op dit artikel.

Binnen de VvE van de vraagsteller was bepaald dat de inkomsten niet kon worden ingezet voor het opbouwen van de reserveringen binnen de VvE. Deze aparte inkomsten vallen volgens het bestuur niet onder de regels voor een resevefonds, waardoor er meer mogelijkheden zijn om deze inkomsten voor andere zaken gebruikt dan is toegestaan uit de inkomsten van de VvE bijdragen.

Maar is dat wel zo?

Er is wettelijk geen enkele noodzaak om inkomsten uit het plaatsen van antennes te bestemmen voor zaken die voldoen aan de door het bestuur genoemde criteria. De wet bevat ook geen bepalingen om die inkomsten al dan niet aan het reservefonds toe te voegen. Ook de modelreglementen geven hierover geen voorschriften.

Net als bij inkomsten als eigenaarsbijdragen en rente, beslist de ledenvergadering van de VvE over de bestemming daarvan. Die vergadering kán beslissen om de inkomsten uit het plaatsen van antennes te bestemmen voor het reservefonds groot onderhoud, voor een AED-apparaat, voor camera’s, voor een oud en nieuw-viering enz.enz.

Wellicht heeft het bestuur ergens gelezen dat er rechterlijke uitspraken zijn die besluiten van de ledenvergadering om VvE-gelden uit te geven voor activiteiten zoals nieuwjaarsborrels e.d. nietig verklaarden. En heeft het bestuur gedacht dat de ‘extra’ inkomsten uit antennes dan wél voor een nieuwjaarsborrel e.d. kunnen worden gebruikt.
Maar ten eerste zijn er weer andere rechterlijke uitspraken die dergelijke besluiten wél degelijk toestaan. En ten tweede maakt het niet uit van welke inkomstenbron het geld voor zulke activiteiten afkomstig is.

Als het bestuur blijft beweren dat de ‘antennegelden’ alleen mogen worden besteed aan zaken die voldoen aan de genoemde criteria, kunt u het bestuur vragen in welke artikelen van welke wet of van het modelreglement dat precies staat. Het bestuur zal u geen antwoord kunnen geven.

Natuurlijk heeft u gelijk dat in de jaarrekening alle baten en lasten vermeld moeten worden en dat een jaarrekening nooit een ‘zoekplaatje’ mag zijn voor de leden van de VvE. Transparantie is één van de eisen waaraan een jaarrekening moet voldoen.
Voor meer informatie over de VvE-jaarrekening en andere financiële onderwerpen verwijs ik u graag naar het boek Financiën van de VvE, gids voor bestuurders en appartementseigenaren.

Financiën van de VvE

Gerelateerde artikelen
FinancieelVvE Centraal

Inkomsten uit een antenne, hoe ga ik daar me om?

Het laatste nieuws wekelijks in je mailbox!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.