Op zoek naar kennis van VvE Zaken?

Nieuws

Met een goede VvE Beheerder sneller brand meester.

JHK Vastgoedmanagement uit Rotterdam helpt VvE Queen of the South uit de brand

Een brand is gelukkig vaak alleen een verzekeringskwestie. Maar dat gold niet voor de brand die op zaterdagmiddag 6 september 2014 woedde in de parkeergarage van de Queen of the South in Rotterdam Zuid. Een stevige brand, waarbij diverse partijen, VvE’s en heel veel mensen betrokken waren. En waarbij direct bleek welk voordeel een betrokken VvE Beheerder, zoals JHK Vastgoedmanagement biedt. 

Een complex complex

In de het majestueuze complex the Queen of the South zijn naast 88 appartementen ook diverse kantoren en een hotel met 210 kamers gevestigd. Onder het gebouw ligt een parkeergarage met 173 plaatsen, waarvan de Gemeente Rotterdam deels eigenaar is. Daar vloog op die noodlottige zesde september een auto in brand, waarna in totaal 12 auto’s en een groot deel van de parkeergarage in vlammen opgingen. De brandweer rukte uit met groot materieel, maar kon niet voorkomen dat er grote schade aan auto’s en garage ontstond.

Snel in actie

The Queen of the South kent vanwege de verschillende eigenaars en gebruikers 7 VvE’s, waarvan JHK Vastgoedmanagement er 3 beheert: de hoofd-VvE, de VvE Appartementen en de VvE Parkeren. Hella Laterveer is zowel voorzitter van de hoofd-VvE als de VvE Appartementen en haastte zich naar huis toen ze hoorde van de brand. Hella Laterveer: ’Ik maakte me vooral zorgen om de bewoners, niet iedereen is even mobiel. Het eerste wat ik deed – net als Ria Bloemheuvel, de voorzitter van de VvE Parkeren, overigens – was hun huisnummers doorgeven aan de brandweer. Het tweede was JHK Vastgoedmanagement bellen. JHK Vastgoedmanagement is al jarenlang onze beheerder en kent het gebouw van binnen en buiten. Ze zijn erg betrokken en door de jarenlange samenwerking kennen we elkaar inmiddels goed, we konden dus gemakkelijk schakelen’.

Goede communicatie is winst op alle fronten

Hella Laterveer beantwoordde die eerste dagen vele vragen. De zondag na de brand sprak zij namens de VvE de bewoners toe. Ze zegt: ‘Informatievoorziening naar bewoners is belangrijk, maar de brandweer heeft natuurlijk andere prioriteiten. Dus werd ik de spreekbuis naar de bewoners.’  JHK Vastgoedmanagement deelde zoveel mogelijk informatie via het VvE platform op haar website en stuurde een Brandbulletin rond – een nieuwsbrief met de laatste ontwikkelingen, werkzaamheden en achtergronden. De informatievoorziening richting brandweer werd door beide dames gezamenlijk afgedekt. Juliette van der Kolk van JHK Vastgoedmanagement was aanwezig van zaterdagmiddag tot diep in de nacht en kent The Queen of the South al vanaf de tekening – haar vroegere werkgever was toevallig de ontwikkelaar van het gebouw. Ze zegt: ‘Namens de VvE zat ik in het technisch team en het crisisteam dat de Brandweer had geformeerd. Ik kon hen precies vertellen hoe het pand in elkaar zit en direct melden hoe de brandmeldcentrale is ingericht.’ Zaken die veel tijdwinst opleverden. Ook schakelde ze direct de huisaannemer, de verzekeringsexpert en de liftmonteur in. Ze zorgde er bovendien voor dat de communicatie met woningcorporatie/groot-eigenaar Woonstad Rotterdam, het Arthotel en Gemeente Rotterdam goed verliep. ‘Je blijft praten en bellen, maar het is belangrijk dat iedereen weet waar we mee bezig zijn. Dat werkt het best en zo voorkom je latere discussies over bijvoorbeeld kosten.’

Alles inzetten op snel herstel

De brand heeft grote schade aangericht, maar bewoners mochten – mede dankzij het snelle ingrijpen van JHK Vastgoedmanagement – snel weer naar huis. Toen de ingeschakelde monteur de lift had hersteld en duidelijk werd dat de benodigde werkzaamheden (zoals het stempelen van de vloer bij de hotelentree en het maken van een noodriolering) in gang waren gezet, kwam daarvoor al snel de officiële goedkeuring van de VvE, Brandweer en Gemeente. Dat gold overigens niet voor de hotelgasten en het kantoorpersoneel: het plan van aanpak voor het herstel van de constructie én de oplevering moesten worden goedgekeurd door Gemeente en Brandweer. Juliette van der Kolk zegt daarover: ‘Wettelijke verplichtingen wegen zwaar en ambtelijke molens malen niet altijd even snel. Het is fijn dat je als VvE Beheerder met je expertise en contacten het proces nog enigszins kunt versnellen.’ Ria Bloemheuvel, Voorzitter VvE Parkeren, voegt daaraan toe: ‘Wij kozen ooit voor JHK Vastgoedmanagement omdat ze zich als klein en jong bedrijf graag bij zo’n complexe VvE als de onze wilden bewijzen. Dat doen ze in de dagelijkse praktijk en hebben ze tijdens deze brand en de weken daarna zeker ook gedaan. Zo’n betrokken VvE Beheerder is uniek en bijzonder waardevol.’

Samen sterker

Het team van JHK Vastgoedmanagement werkte met de beide voorzitters haast 24/7 aan de coördinatie, het aanvragen van offertes voor herstel en de coördinatie met het bergingsbedrijf, dat bijna 3 dagen bezig is geweest om alle wrakken, motoren en auto’s te verwijderen. Het schoonmaken duurde vervolgens 6 weken, de parkeergarage is waarschijnlijk een half jaar dicht voor herstel. Voor bewoners is voor die periode een parkeervergunning geregeld. Hella Laterveer: ‘Dat het zo’n impact zou hebben, verwacht je in eerste instantie niet. Maar als je hoort dat alles, tot aan de riolering en de isolatie van de stadsverwarming toe, verbrand is, dan weet je dat het even gaat duren. Ook tot mensen er gevoelsmatig overheen zijn, overigens.’ Het werk is voor JHK Vastgoedmanagement en voorzitter van de VvE Parkeren Ria Bloemheuvel dus nog lang niet voorbij. Zij hebben ook nu nog vrijwel dagelijks contact met elkaar over de herinrichting. Van het herstel van de riolering en het vervangen van de Speedgate (het hek van de parkeergarage) tot de kleur van de deuren en het installeren van energiezuiniger verlichting. Ria Bloemheuvel: ’We brengen alles zoveel mogelijk in de oude staat terug. Dat scheelt overleg met de leden, bovendien waren de veiligheidsvoorzieningen optimaal, dat is tijdens de brand wel bewezen. Wel hangen we op meerdere plaatsen schuimblussers op en laten we op advies van JHK Vastgoedmanagement nu al de led-verlichting installeren die toch al op de planning stond. Zo levert de brand een snellere verlaging van de energiekosten op.’

Vertrouwen in de toekomst

Alle betrokkenen zien de toekomst met vertrouwen tegemoet. Ria Bloemheuvel: ‘Ik ben blij met de samenwerking met JHK Vastgoedmanagement en met de manier waarop het pand zich heeft gehouden. Deze brand was voor mij een bewijs dat we heel veilig zitten.’ Het heeft daarbij zeker geholpen dat net alle brandvoorzieningen waren gecontroleerd en dat er onderhoud en afpersen van de droge blusleidingen net had plaatsgevonden – het voordeel van een optimale samenwerking tussen de actieve VvE’s, hun bevlogen bestuurders en een betrokken beheerder. Of, zoals Hella Laterveer het verwoordt: ‘Samen door de Speedgate gaat nu niet, maar we kunnen wel prima door één deur.’

 

Over de auteur

Deze artikelen zijn door de redactie van VvE Centraal gepubliceerd.
    Gerelateerde artikelen
    Risico & VeiligheidRisico's beperken

    Het Calamiteitenplan van de VvE. Onze Checklist.

    ProductinformatieOnderhoudVerzekeringen

    Prymaxx Safe en Easy. VOOR SLIMME VVE érs!

    Productinformatie

    Spraybrandblussers van Prymaxx

    Kennis van VvE Zaken, direct in je mailbox!

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Wekelijkse NieuwbriefMeld u aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws!
    • Uw gegevens worden niet aan derden verstrekt.
    • Afmelden voor de nieuwsbrief is te allen tijde mogelijk.
    Weten hoe het zit met die VvE?Dat kan met onze kennis van VvE Zaken

    Krijg gratis onze laatste kennis direct als nieuwsbrief in je mailbox.

    Of sluit je aan als lid en krijg toegang tot nog meer kennis om de waarde van je appartement te verhogen.