


Bezitters van het boek De Kascommissiegids voor VvE’s en Financiën van de VvE, gids voor bestuurders en appartementseigenaren kunnen kosteloos vragen stellen aan de auteur, Maarten den Ouden. Van die mogelijkheid maken vele appartementseigenaren, VvE-bestuurders en VvE-kascommissieleden dankbaar gebruik.
Omdat veel van die vragen en antwoorden ook interessant zijn voor een breder publiek, zullen we voortaan in elke VvE Nieuwsbode één van die vragen met het antwoord publiceren.
Mag een lid van de kascommissie in zijn eentje de administratiekasboeken ophalen bij de penningmeester zonder daarvan de overige kascommissieleden en het bestuur in kennis gesteld te hebben? En mag hij tijdens de controle wijzigingen en getallen in de administratie aanbrengen?
Antwoord:
“De vraag stellen is hem beantwoorden” zou ik haast zeggen, het antwoord is natuurlijk mag dat niet.
Allereerst is het de kascommissie die controleert en niet een individueel lid van de kascommissie. Dus dit soort zaken moet gewoon in overleg.
Dat het bestuur niet in kennis wordt gesteld is in principe geen probleem, het eerste aanspreekpunt voor de kascommissie is meestal de penningmeester en die vertegenwoordigt het bestuur.
Wijzigingen, aantekeningen, getallen enz. in de administratie schrijven is uiteraard niet toegestaan, de administratie is immers van het bestuur en niet van de kascommissie (en al helemaal niet van een kascommissielid). Dus kennisnemen van de administratie mag (moet zelfs!), schrijven in de administratie niet.
Overigens is het bestuur / de penningmeester ook niet verplicht om de boeken mee te geven, een kascommissie heeft inzagerecht en die inzage geschiedt meestal ‘ten huize van’ de penningmeester.