Op zoek naar kennis van VvE Zaken?

Nieuws

Aandacht voor dienstverlening aan eindgebruikers neemt toe.

Met belangstelling maar ook enigszins met verbazing heeft het bestuur van VGM NL, de belangenorganisatie van vastgoedmanagent-organisaties, kennis genomen van mediaberichten vanochtend over een uitkomst van een onderzoek door Solved onder 85 eindgebruikers van commercieel onroerend goed, in opdracht van CoreNet.

Volgens dit onderzoek krijgen ‘property managers gemiddeld een krappe voldoende (5,7) van eindgebruikers. Grote single-tenant gebruikers zijn gemiddeld meer tevreden over de diensten van de property manager dan kleinere multi-tenant gebruikers.’

Ilse Kaandorp, directeur van VGM NL: ‘We kennen het onderzoek nog niet en hebben er dus ook niet aan meegewerkt. Afgaande op berichten in de media onderschrijven wij de stelling, dat ‘de afgelopen jaren onder invloed van stijgende leegstand de aandacht voor de dienstverlening aan de huurder, eens bij veel eigenaren een onderschoven kindje, sterk is toegenomen’. Maar een aantal andere uitkomsten, zoals ‘dat klachten van eindgebruikers niet worden nagekomen’ en dat ‘een vijfde van de eindgebruikers nooit contact heeft met de property manager’ stroken niet met onze eigen ervaringen in het veld.’

Juist om de activiteiten van asset- en propertymangers beter te kunnen beoordelen, te vergelijken en te verbeteren is VGM NL het initiatief gestart om, in nauwe samenwerking met de Tias Nimbas Business School een benchmark op te zetten, waarvan de eerste resultaten het komende jaar worden verwacht. Kaandorp: ‘Wij hechten groot belang aan beter onderzoek en nemen elk signaal uit de markt serieus om tot een beter product te komen en onze klanten tevreden te stellen. Service gericht zijn en transparantie zijn daarbij voor ons kernzaken. Maar het verbeteren van het property- en assetmanagement-product zoals onze leden dat voorstaan, heeft ook alles te maken met het belang die de beleggers en eigenaren daaraan hechten. Dat zijn onze opdrachtgevers. Voor veel beleggers en eigenaren behoren property- en assetmanagement niet tot de kern van hun activiteiten maar vormen slechts de sluitpost. Als eigenaren en beleggers zich realiseren hoe belangrijk een transparant en professioneel vastgoedmanagement van hun gebouwen en portefeuilles is voor een beter rendement, dan zijn onze leden beslist in staat die verwachtingen waar te maken.’

Over VGM NL

Vastgoedmanagement Nederland (VGM NL) is de branchevereniging voor ondernemingen die professioneel werkzaam zijn in het vastgoedmanagement. VGM NL vertegenwoordigt 95 ondernemingen en ruim 2600 vastgoedprofessionals. Alle leden voldoen aan belangrijke criteria op het gebied van deskundigheid, ervaring en professionaliteit en hebben de gedragscode ondertekend.

Tot de leden van VGM NL behoren zowel grote (internationale) vastgoedmanagement-organisaties als middelgrote en kleine. Deze leden managen, in opdracht van eigenaren, zowel commercieel onroerend goed als woningen en VvE’s. Speerpunten van VGM NL zijn thema’s als rendement & risico, integriteit, duurzaamheid, MVO, huurwoningen, transparantie, VvE Beheer en de VGM Modelovereenkomst.

Over de auteur

Deze artikelen zijn door de redactie van VvE Centraal gepubliceerd.
    Kennis van VvE Zaken, direct in je mailbox!

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Wekelijkse NieuwbriefMeld u aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws!
    • Uw gegevens worden niet aan derden verstrekt.
    • Afmelden voor de nieuwsbrief is te allen tijde mogelijk.
    Weten hoe het zit met die VvE?Dat kan met onze kennis van VvE Zaken

    Krijg gratis onze laatste kennis direct als nieuwsbrief in je mailbox.

    Of sluit je aan als lid en krijg toegang tot nog meer kennis om de waarde van je appartement te verhogen.