LiftVvE Centraal

5 tips voor iedere VvE met een lift!

5 tips voor iedere VvE met een lift - Vve Centraal

5 tips voor iedere VvE met een lift - Vve Centraal

Een lift is een uitkomst. Het gemak waarmee je op de begane grond instapt om vervolgens naar de 5e verdieping te gaan om daar uit te stappen is voor heel veel appartementseigenaren vanzelfsprekend. Helaas is de lift binnen de VvE regelmatig een bron van frustratie vanwege de kosten of vanwege het onderhoud. In dit artikel lees je 5 tips voor iedere VvE met een lift. Wil je zelf tips delen dan kan dat door op dit artikel te reageren.

1. Weet wat je vraagt.
Bij het opstellen van een opdracht wees zo specifiek mogelijk. Omschrijf, of beter nog, laat door een specialist omschrijven wat er exact verwacht wordt, welke risico’s en kosten hieraan verbonden zijn. Bijkomend voordeel is dat door de kennis die deze specialist heeft de VvE dit uiteindelijk geld oplevert.

2.  Bekijk de totale kosten van eigendom.
Bij de beoordeling van de offertes wordt vaak alleen gekeken naar de initiële kosten die in de offerte zijn aangevraagd voor het maken van de keuze. Helaas blijkt de laagste initiële offerte niet altijd het meest voordelig te zijn voor de VvE.

Garantie kan beperkt zijn naar alleen materiaal kosten en arbeidsloon is uitgesloten. Of de gebruikte onderdelen hebben een kortere levensduur dan relatief iets duurdere alternatieven. Het loont om deze opties goed te (laten) overwegen.

3.  Verdien op de BTW:
Werkzaamheden die verricht worden door een liftbedrijf vallen onder de 6% BTW loonregeling in de periode van 1 maart 2013 tot 1 maart 2014. Althans, als het gebouw permanent wordt bewoond en ouder is dan 2 jaar. De 6% BTW loonregeling geldt zowel voor het normale liftonderhoud als voor planmatige werkzaamheden mits deze ook voor 1 maart 2014 zijn afgerond: Het loont hierdoor de moeite om lifttechnische werkzaamheden met prioriteit te behandelen.

Op de serviceovereenkomst kan het voordeel in deze periode oplopen tot 13%. Laat je hierover informeren, maar controleer ook de onderhoudsfactuur op het doorgevoerde BTW tarief.

Bij een planmatige modernisering van een lift is het voordeel ongeveer 6%. Laat je goed informeren over de zin en onzin van investeringen en vraag eens een naar de mening van een tweede partij.

4.  Neem de liftservice eens onder de loep:
Het is verstandig om periodiek de liftservice en het contract wat is afgesloten onder de loep te nemen. Door regelmatig te evalueren weet je als VvE wat je hebt afgesproken en of dit nog steeds concurrerend is. Als eerste stap kun je gebruik maken van een handige gratis doe-het-zelf checklist die je kunt downloaden bij SkyLift 

5. Overweg een eigen CAR verzekering.
Het is als VvE verstandig om te overwegen om zelf een verzekering af te nemen die de schade dekt die door of als gevolg van de werkzaamheden aan de lift kunnen ontstaan. De CAR Verzekering staat voor Construction All Risk en door deze verzekering zelf af te sluiten weet de VvE zeker dat de schade uitkering ook daadwerkelijk bij de VvE terecht komt.

Het laatste nieuws wekelijks in je mailbox!

4 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.