Duurzame EnergieModelreglement

Elektrisch oplaadpunt niet zomaar geregeld

Een paar weken geleden werd mij de vraag gesteld wat de status is van een oplaadpunt voor een elektrische auto wanneer deze geplaatst moet worden op de gemeenschappelijke parkeerplaats die hoort bij de vereniging.

Voor mij stond het als een paal boven water dat het geen probleem zou zijn om een oplaadpunt te realiseren op gemeenschappelijk terrein of in ieder geval dat de status van een oplaadpunt gelijk moest zijn aan die van een invalidenparkeerplaats, maar dat blijkt binnen de desbetreffende VvE niet op te gaan.

Als argumentatie voor het afwijzen van het kunnen plaatsen van een oplaadpunt werd het volgende aangedragen.

Indien de vergadering instemt met het aanbrengen van een oplaadpunt op een parkeerplaats voor een bepaalde eigenaar, heeft dat tot gevolg dat een deel van de gemeenschappelijke parkeerplaats in exclusief gebruik wordt gegeven aan een bepaalde eigenaar. Nu echter het parkeerterrein gemeenschappelijk is betekent dit dat iedere eigenaar daarvan het genot toekomt overeenkomstig de bestemming. Als die bestemming parkeerterrein is, dan gaat het om een parkeerterrein ten behoeve van de gezamenlijke eigenaars. Het besluit tot toewijzing van het gebruik aan bepaalde eigenaars, met uitsluiting van andere, betekent derhalve een wijziging in een bestemming. Daartoe is de vereniging niet bevoegd. Het plaatsen van een oplaadpunt met daaraan gekoppeld de bevoegdheid van een of een bepaald aantal eigenaars om exclusief gebruik te maken van die parkeerplaats is derhalve niet mogelijk.

Indien de VvE daarmee instemt is het wellicht wel mogelijk de parkeerplaats aan de betreffende eigenaar te verkopen. Ook behoort het wellicht tot de mogelijkheden om de gemeente te verzoeken aan een aantal parkeerplaatsen op de openbare weg een oplaadpunt aan te brengen. Deze materie is echter relatief nieuw, en mij is dan ook niet bekend hoe gemeentes daarmee omgaan.

U begrijpt al, dit is een onderwerp wat bij veel meer verenigingen zal spelen. De komende tijd zal ik nader ingaan op dit onderwerp. We zullen steeds vaker te maken krijgen met oplaadpunten op gemeenschappelijk terrein. In drie delen zal ik alle informatie die ik tijdens mijn zoektocht tegen kom opsommen. Ik zal proberen om het standpunt vanuit verschillende invalshoeken te benaderen om zo een volledig beeld te geven van de problematiek.

We zullen kijken of er een verschil zit in modelreglement, of het uitmaakt of er al andere vormen van exclusief gebruik zijn geaccepteerd en welke partijen u in de hand kunt nemen om het aanvragen van een dergelijke plaatsing zo gemakkelijk mogelijk te laten verlopen.

Wanneer u zelf ervaring heeft met en dit met mij en de lezers van VvE Centraal wilt delen dan hoor ik dit erg graag.

Over de auteur

Het algemene redactie account van VvE Centraal. De redactie van VvE Centraal streeft een open communicatieplatform na die significant bijdraagt aan de kennisverbetering rondom het thema Vereniging van Eigenaars.. VvE Centraal heeft contacten binnen bestuurders, professionele beheerders en dienstverleners voor een VvE in Nederland.. Toch opereert VvE Centraal geheel zelfstandig en bewaken wij de transparantie van berichtgeving zonder daarin gehinderd te worden door belangen van derden. VvE Centraal is een onafhankelijk en openbaar podium voor alle partijen die geïnteresseerd zijn in de Vereniging van Eigenaars..
    Het laatste nieuws wekelijks in je mailbox!

    4 reacties

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.